joi, 29 septembrie 2016

Când încep lucrările la metroul către aeroportul Otopeni

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat, joi, că la sfârşitul acestui an vor începe licitaţiile pentru proiectul Magistralei 6 care va lega Bucureştiul de aeroportul Otopeni.
„Metroul spre aeroport este unul din proiectele pe care le-am găsit atârnând de foarte mult timp. Ne-am uitat la pierderile din cauza neutilizării creditului obţinut de la japonezi, deja 300.000 de euro se duc pe an ca penalităţi pentru acest credit. Plus paritatea yen/dolar s-a schimbat, astfel că avem doar 72% din ce am avut acum 5 ani când ne-a fost acordat acest credit. Fiind al cincilea an de neutilizare a creditului, japonezii ne vor trimite un audit care să ne întrebe ce am făcut cu banii.
Sunt şi alte ţări, gen India, care fug după aceşti bani. Oficial, proiectul este pronit.
Avem o planificare pentru el, prima parte a anului e pentru obţinerea autorizaţilor, la mijlocul anului, primăria Bucureşti ar trebui să îşi adopte planul de mobilitate urbană durabilă, apoi noi să facem hotărârea de Guvern, iar la sfârşitul anului să înceapă licitaţiile pentru rezistenţă şi arhiectură şi amenajarea spaţiilor”, a declarat Dan Costescu, conform televiziunilor de ştiri.
Unde vor fi amplasate staţiile de metrou şi cum se va face accesul
Magistrala 6 de metrou care va lega reţeaua existentă din Capitală de Aeroportul Otopeni va avea 14,2 kilometri şi va cuprinde pe traseu 12 staţii, potrivit unui document remis de Metrorex. Una dintre staţii, care va fi denumită Tokio, va fi amplasată în dreptul Băneasa Shopping City, centrul comercial controlat de Gabriel Popoviciu, cu cea mai mare cifră de afaceri din România în 2012, aproape 39 de milioane de euro.
Cele 12 staţii de pe traseul metroului spre Aeroport vor fi Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokio, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu şi Aeroport Henri Coandă -Otopeni. Magistrala va porni din dreptul staţiei 1 Mai aflată în nordul Bucureştiului, deja funcţională.
Magistrala 6 de metrou Otopeni - 1 Mai este estimată să coste circa un miliard de euro, pentru care Metrorex are 320 de milioane de euro de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională (JICA), potrivit Metrorex.
Fostul ministru al transporturilor Relu Fenechiu spunea că investiţia pentru magistrala de metrou care să lege reţeaua existentă de Aeroportul Otopeni este una „uriaşă“ şi nu este justificată de traficul existent. El preciza la acea dată că o soluţie ar fi un proiect suprateran feroviar, mai ieftin, potrivit Mediafax.
Inclusiv premierul Victor Ponta a arătat că această linie de metrou este ineficientă din punct de vedere economic, pentru că traficul de pasageri ar fi mic, iar veniturile din bilete nu ar acoperi nici măcar costul de întreţinere, nu numai investiţia. Pe de altă parte, fostul ministru de la transporturi, Ramona Mănescu, a spus că susţine proiectul de construcţie al metroului până la Aeroportul Otopeni şi că, în urma unui studiu făcut de japonezi, traficul s-ar ridica la 40.000 de călători pe zi pe cele 12 staţii ale metroului. Întreaga reţea de metrou din Bucureşti are în prezent peste 600.000 de călători pe zi. Ideea unei linii de metrou care să lege Capitale de Aeroportul Otopeni a fost anunţată prima oară în 1999.
Administratorul reţelei de metrou a lansat în mai 2012 anunţul de intenţie pentru licitaţia privind construcţia Magistralei 6, potrivit căruia linia ar fi urmat să fie pusă în funcţiune în 2017-2018, iar valoarea estimativă a contractului era de 1,05 miliarde euro, fără TVA. Metrorex a încheiat la finele lui 2011 un contract de 66,6 milioane euro cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA România/Seneca Group International/Systra (Franţa) pentru consultanţă la legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Otopeni.
Extinderea reţelei de metrou către Otopeni ar putea determina şi dezvoltarea unei noi zone de spaţii de birouri, care să continue ceea ce deja există în apropierea staţiilor de metrou Aurel Vlaicu şi Pipera.